Strategi Reinventing Government Dalam Pengembangan Pariwisata Pada Dinas Pariwisata Kota Tanjungpinang

  • Ratika Yana Wardani Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Jalan Raya Dompak - Tanjungpinang
  • Rudi Subiyakto Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Jalan Raya Dompak - Tanjungpinang
  • Okparizan Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Jalan Raya Dompak - Tanjungpinang
Abstract views: 48 , PDF downloads: 27
Keywords: Strategy, Reinventing Government, Tourism Development.

Abstract

The tourism sector plays a crucial role in economic growth by increasing the country's foreign exchange and creating jobs. Indonesia, with more than 17,000 islands rich in natural and cultural beauty, has great tourism potential. Riau Islands Province, especially Tanjungpinang City, has significant natural and cultural tourism potential. This research aims to analyze the application of the concept of reinventing government in developing Tanjungpinang tourism by increasing management efficiency and innovation in the tourism bureaucracy. This research uses qualitative methods with data collection techniques through observation, interviews and documentation. The research results show that the application of the principles of "Reinventing Government" such as catalyst government, community-owned government, competitive government, mission-oriented government, results-oriented government, customer-oriented government, entrepreneurial government, anticipatory government, and decentralized government, has had a positive impact in developing tourism in Tanjungpinang. The conclusion shows that collaboration between government, society and the private sector is the key to success, and improving service quality and innovation are the main factors in attracting tourists and increasing regional income. These results indicate that the reinventing government approach can be an effective model for tourism development in other cities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Idris, M. H., Selva, & Destari, R. (2019). Pengaruh Destinasi Pariwisata Pulau Komodo Terhadap Beberapa Aspek Pembangungan Di Kabupaten Manggarai Barat. JIAP | Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 7(1).

Isdarmanto. (2016). Dasar-Dasar Kepariwisataan dan Pengelolaan Destinasi Pariwisata. Pengetahuan Bartending Mixing Drinks.

Kagungan, D. (2019). Kebijakan Penatakelolaan Pariwisata di Daerah Otonom Baru. Pusaka Media.

Lestari, N. (2023). Strategi Komunikasi Pariwisata Dalam Meningkatkan Minat Pengunjung Destinasi Wisata Alam Gomara Swiss Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal KESKAP: Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi Dan Administrasi Publik, 2(2).

M, A. P. S., Muhammadiah, & Hamrun. (2021). Strategi Dinas Pariwisata Dalam Mengembangkan Objek Wisata Karst Rammang-Rammang di Kabupaten Maros. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 5(2).

Maharani, M. W., Frinaldi, A., & Mubarak, A. (2018). Pengaruh Efektivitas Strategi Pelayanan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Pariaman Terhadap Kepuasan Pengunjung Pantai Gandoriah. JMIAP Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 1(1).

Mardiah, Adha, R., & Kurniawan. (2019). Strategi Promosi Pariwisata Di Dinas Pariwisata Provinsi Nusa Tenggara Barat (Studi Kasus Promosi Pariwisata Pasca Gempa Bumi di Pulau Lombok Tahun 2018). JIAP | Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 7(1).

Maulana, D. (2021). Metode Penelitian Administrasi_Teori Dan Praktik Dalam Melakukan Penelitian Administrasi. CV. AA RIZKY.

Mersyana, K., & Hadilinatih, B. (2023). Strategi Pengembangan Obyek Wisata Candi Prambanan Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Enersia Publika, 7(1).

Muhammad, A., Hakim, L., & Fatmawati. (2021). Strategi Pengembangan Pariwisata Malino di Kabupaten Gowa. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 2(5).

S, N. I., Hakim, L., & MuhYusuf. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Pariwisata (Studi Objek Wisata Malino di Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Gowa). Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 4(4).

Sazali, H. (2020). Penelitian Kualitatif. Wal ashri Publishing.

Sinuhaji, V. V., Siregar, N. S. S., & Jamil, B. (2019). Aktivitas Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Karo Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan (Studi Deskriptif Kualitatif Wisata Bukit Gundaling Berastagi). Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik Dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(2).

Vani, R. V., Priscilia, S. O., & Adianto. (2020). Model Pentahelix Dalam Mengembangkan Potensi Wisata di Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmu Administrasi Publik UMA, 8(1).

Wariski, I., & Jumiati. (2023). Strategi Pemanfaatan Media Sosial dan Influencer Oleh Dinas Pariwisata Provinsi Sumatera Barat Dalam Mempromosikan Pariwisata di Sumatera Barat. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Administrasi Publik, 5(3).

Wibowo, I. N. A. (2019). Strategi Pengelolaan Desa Wisata Penglipuran Kabupaten Bangli. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 4(2).

Published
2024-11-07
How to Cite
Yana Wardani, R., Subiyakto, R., & Okparizan. (2024). Strategi Reinventing Government Dalam Pengembangan Pariwisata Pada Dinas Pariwisata Kota Tanjungpinang. Jurnal Ilmu Administrasi Negara ASIAN (Asosiasi Ilmuwan Administrasi Negara), 12(2), 215-224. https://doi.org/10.47828/jianaasian.v12i2.206